سفارش تبلیغ
صبا ویژن
واژه نامه3 (دوشنبه 86/10/3 ساعت 9:21 صبح)
( AAC (Advanced Audio Coding : نوعی فرمت فشرده شده Digital Audio می باشد.

  ( ACCP: (Aptech Certified Computer Professional نام گواهینامه بین المللی Aptech است که با هدف ایجاد شغل در زمینه صنعت IT و رایانه طراحی شده است.

  (ADSL(Asymmetric Digital Subscriber Line: یک نوع خط پرسرعت اینترنت است که از سیم های عادی به کار رفته در خطوط تلفن استفاده می کند. از مزایای آن این است که کاربران می توانند در هنگام اتصال با اینترنت از خط تلفن برای برقراری مکالمات تلفنی نیز استفاده کنند. سرعت مودم های DSL از مودم های معمولی بیشتر است .( mbps 5/1 در مقایسه با kbps 56) هرچه فاصله ی کاربر با مرکز ارائه ی خدمات کمتر باشد ، این مودم ها بهتر کار می کنند.

  Adware: برنامه های تبلیغاتی، برنامه هایی که معمولاً هنگام کار با اینترنت به صورت صفحات Popup و غیر قابل کنترل روی صفحه ی نمایش ظاهر می شوند و کاربر را به سایتهای خاصی هدایت می کنند.

  Applets: برنامه های کاربردی کوچکی است که به زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده و به راحتی روی سیستم های مختلف اجرا می شوند. این برنامه ها معمولاً برای تغییر صفحه ی وب با توجه به نیازهای شخصی مورد استفاده قرار می گیرند.

  Aptech: نام یک شرکت هندی است که در زمینه آموزش علوم رایانه ای در سراسر جهان فعالیت دارد.

  ASCII : یک روش کد گذاری 8 بیتی که در ریز کامپیوترها مورد استفاده قرار می گیرد.

  BandWidth (پهنای باند) : این واژه به نرخ انتقال داده توسط ‏یک اتصال شبکه و یا یک رابط اشاره می نماید. به منظور سنجش اندازه ی پهنای باند از واحد " ‏تعداد بیت در ثانیه " یا ‏ bps ‏ استفاده می شود . پهنای باند یکی از عوامل تعیین کننده ی سرعت یک شبکه از دید کاربران است. یکی دیگر از عناصر تاثیرگذار ‏، "میزان تاخیر" در یک شبکه است که می تواند برنامه های متعددی را که بر روی شبکه اجراء می ‏شوند، تحت تاثیر قرار دهد .  

  ( BSS (Basic Service Set : یک نوع توپولوژی شبکه است که بدون نیاز به Hub یا سویچ یا مسیر یاب و تنها با یک Access Point می توان مستقیما با ایستگاه های ثابت در شبکه مبادله فریم نمود.

  Bluetooth (بلوتوث) : برای انتقال اطلاعات به صورت بی سیم و در فواصل کوتاه (تا 10 متر) بین رایانه های نوت بوک، تلفن همراه، چاپگر، دوربین های دیجیتال و رایانه های جیبی (PDAها)و ... از آن استفاده می شود. نرخ انتقال اطلاعات حداکثر 1Mbps می باشد. سیستم بلوتوث به وسیله ی امواج رادیوئی بر روی فرکانس 45/2 گیگاهرتز کار می کند.

  Bug:مشکلات نرم افزاری ناشی از طراحی نادرست یک برنامه ، این اشکالات معمولا از دید تولید کنندگان نرم افزار پنهان مانده اند ولی هنگامی بروز می کنند که برنامه در اختیار کاربران قرار می گیرد و با شرایطی روبرو می شود که در طراحی برنامه منظور نشده است.

  Bus: گذرگاه، یک کانال ارتباطی که پردازنده ، حافظه ی اصلی و کنترل کننده ها را به هم متصل می کند.

  Cache : نوعی حافظه ی سریع ، محدود و موقتی است که عموماً از جنس SRAM می باشد و برای افزایش سرعت پردازش سیستم از آن استفاده می شود. این حافظه به عنوان واسطی بین پردازنده و حافظه ی اصلی عمل می کند.

  Capture card : تصاویر آنالوگ را به فایل های تصویری دیجیتال مانند AVI(Audio Video Interleaved) و MPEG تبدیل می کند.

  Client: سرویس گیرنده، یک رایانه یا نرم افزار است که برای دریافت داده ها از برنامه سرویس دهنده ی رایانه ی دیگر، استفاده می شود . به عنوان مثال مرورگر وب نوعی برنامه ی سرویس گیرنده است.

  Codec (کُدک) : نرم افزاری است که برای فشرده کردن یا بازکردن فایل فشرده ی دیجیتالی (مانند فایل های صوتی و یا ویدئویی) به کار می رود. پخش کننده های فایل های چند رسانه ای برای پخش یا تولید فایل رسانه ای دیجیتالی از کدک استفاده می کنند. مثلاً media player از کدک صوتی ویندوز برای فشرده سازی موسیقی به صورت یک فایل متراکم از نوع WMA (windows media audio) استفاده می کند. کدک های ویدئویی ویندوز عبارتند از Mp3 ,WMV (windows media video)

  Copy Right : حق بهره برداری از یک نرم افزار که معمولا متعلق به تولید کننده ی آن نرم افزار است.

  CGI) Common Gateway interface) :مجموعه ای از قوانین که شامل شیوه ی ارتباط متقابل سرویس دهنده وب با بخش دیگری از نرم افزار مستقر روی ماشین شامل می شود . هر بخشی از نرم افزار، در صورتی که ورودی ها و خروجی های آن مطابق با استاندارد CGI باشد، می تواند یک برنامه CGI باشد.

  Cookies : فایل های متنی هستند که هنگام بازدید از وب سایتها ، بر روی هارد دیسک سیستم ذخیره می شوند. این اطلاعات به وب سروری که توسط آن upload شده اند کمک می کند تا در مراجعه ی بعدی کاربر، اطلاعات را سریعاً فراخوانی کند. همچنین می توان با استفاده از این فایل ها، مسیر های مشاهده شده توسط کاربر را رد یابی کرده و آدرس این سایت ها را مشاهده نمود.

  Demultiplex: روشی برای جدا سازی فایل های صوتی و تصویری پیوسته و تبدیل آن ها به فایل های مستقل است.

  Dual Core :پردازنده ی دو هسته ای ، دو پردازنده که داخل یم تراشه قرار دارند و سرعت انجام عملیات سیستم را به طور چشمگیری افزایش می دهند.

  EBCDIC :یک روش کد گذاری 8 بیتی که در کامپیوترهای بزرگ کاربرد دارد.

  Extranet : نوعی شبکه است که از ایجاد ارتباط کنترل شده بین یک یا چند اینترانت و دنیای خارج به وجود می آید.

   (FAQ(Frequently Asked Questions: مستنداتی شامل سئوالات معمولی و مطرح در یک زمینه خاص هستند. صدها FAQ درباره موضوعات مختلف وجود دارد که اغلب توسط افرادی نوشته می شود که لازم است بارها و بارها درباره یک موضوع توضیح دهند.

  Firmware : به برنامه راه انداز که در داخل یک چیپ و یا IC (مانند Rom) جاسازی می گردد Firmware می گویند.

  Filtering (فیلترینگ) : برنامه ای که اطلاعات را فیلتر می کند و تنها نتایجی را ارائه می دهد که شرایط مشخص شده در برنامه را دارا هستند. به عنوان یک میانجی ایمن بین شبکه و اینترنت نیز عمل می کند. سخت افزار یا نرم افزاری که برخی اقلام مشخص اطلاعات را حذف می کند.

  Firewall : یک سیستم امنیتی که با هدف محافظت از شبکه ی یک سازمان طراحی شده است. این سیستم معمولاً ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است که از ارتباط مستقیم رایانههای موجود در شبکه ی سازمان با رایانه های خارج از شبکه جلوگیری می کنند. تمام ارتباطات از طریق یک سرویس دهنده ی پراکسی که خارج از سازمان است هدایت می شود و درمورد امن بودن یا نبودن عبور یک پیام یا فایل از طریق شبکه ی سازمان تصمیم گیری می کند.

  Freeware : به نوعی نرم افزار رایگان گفته می شود که معمولاً برای آزمایش برنامه ها توسط کاربران استفاده می شود.

  ( FTP ( File Transfer Protocol : قوانین انتقال فایل، یک روش متداول برای جابجائی فایل ها بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده در سایت اینترنتی است. FTP راه خاصی برای ورود به حافظه ی جانبی سرویس دهنده برای دریافت فایل است .

 





لیست کل یادداشت های این وبلاگ ?