سفارش تبلیغ
صبا ویژن
واژه نامه2 (دوشنبه 86/10/3 ساعت 9:22 صبح)

  Gmail (جی میل) : سرویس رایگان پستی Google ، نوعی صندوق پستی مبتنی بر وب . سایت گوگل علاوه بر امکانات سایر سرویس های پستی، امکان استفاده از پروتکل پاپ ( Post Office Protocol) را نیز فراهم می کند. به نحوی که می توانید حتی هنگامی که به اینترنت متصل نیستید به وسیله ی برنامه هایی مانند Outlook Express صندوق پستی خود را تخلیه کرده ، شروع به خواندن نامه هایتان کنید و یا برای دیگران نامه بفرستید.

  ( GSM (Global System for Mobile Communications :یک سیستم جهانی برای ارتباطات تلفن همراه است.بر روی فرکانس های 900GHz یا 1800GHz کار می کند و داده ها را دیجیتال و فشرده می نماید تا در زمان لازم آن ها را ارسال نماید. جزء پرکاربرد ترین فناوری های بی سیم دیجیتال می باشد.

  Hack : تغییر رفتار در یک برنامه یا سیستم عامل از طریق تغییر دستورات آن . برخی از هکر ها به دنبال نفوذ به سیستم های رایانه ای و به دست گرفتن کنترل یک سرور هستند و برخی دیگر قصد جلوگیری از دستیابی کاربران به یک سایت و توقف سرور و آن سایت را دارند.

  Home Page : صفحه خانگی، صفحه ی آغازین در یک سیستم فوق متن یا سایت وب که هنگام شروع با آن ظاهر می شود، همچنین به صفحه آغازین در مرور گر وب، Home page گفته می شود .

  (IBSS (Independent Basic Service Set :

یک نوع توپولوژی شبکه است که در آن هیچ هماهنگ کننده مرکزی وجود ندارد. برای عملیات موقتی کاربرد دارد. مانند مبادله فایل ها.
همچنین از سرویس های ثابت شبکه محروم است. نام دیگر این توپولوژی Ad Hoc است.

   Infra PortRed : این درگاه برای برقراری ارتباط بی سیم بین وسایلی که از طریق اشعه مادون قرمز به تبادل اطلاعات می پردازند، به کار می رود. یکی از موارد استفاده اینفرارد، برای ارتباط نوت بوک ها یا وسائل ارتباطی شخصی است .همچنین از این درگاه برای اتصال وسایلی مانند اسکنر یا چاپگر به رایانه استفاده می شود. دوربین های ویدیویی هم گاهی اوقات به یک اینفرارد مجهز هستند.

  ( I-PAT (Intel? Platform Administration Technology :یک نوع فناوری جدید است که امکانات ویژه ای را بر روی مادربورد ایجاد می نماید که در شبکه استفاده می شوند. مدیر شبکه با کمک این فناوری می بتواند به طور همزمان بر روی تمام دستگاه ها سیستم عامل و نرم افزارهای گوناگون را نصب نماید.

  Interanet : شبکه ای درون سازمانی با ساختار اینترنت است که علاوه بر ارائه ی سرویس های اینترنت به کاربران، دستیابی آنان به منابع داخلی شبکه ی سازمان را نیز کنترل می کند . یک اینترنت خصوصی که سازمان ها می توانند با امنیت مطلوب از طریق آن به تبادل اطلاعات بپردازند.

  Interface : صفحه ای (معمولا گرافیکی) که پس از قرار گرفتن فایل های سیستم عامل در حافظه RAM بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود، همان واسط کاری برای تعامل سیستم عامل با کاربر است.

  ( ISDN ( integrated service digital network : یک سرویس برقراری ارتباط کاربر با اینترنت است که سرعت بیشتری نسبت به مودم های معمولی دارند. در این روش صدا، ویدئو و هر نوع داده ی دیگر به صورت سیگنال های دیجیتال از طریق خطوط تلفن انتقال می یابند.

  ( ISP (Internet Service Provider : یک ارائه دهنده ی سرویس اینترنت که در قبال دریافت وجه ، امکان دسترسی به اینترنت را برای مشتریان خود فراهم می کند.

  Java : جاوا یک زبان برنامه نویسی است که برای نوشتن برنامه هایی مناسب است که بتوانند از طریق اینترنت روی کامپیوتر کاربر نصب شوند و به صورت امن، با سرعت و مستقل از محیط اجرا شوند . با استفاده از برنامه های کوچک جاوا که به آنها اپلت گفته میشود، صفحات وب می توانند شامل توابعی نظیر انیمیشن ها ، ماشین حسابها یا قطعات کوچک و جالب دیگر باشند

  ( JPEG (Joint Photographic Experts Group : یکی از دو نوع تصویر متداول در وب است. نوع دیگر، تصویر های GIF هستند. JPEG یک مکانیزم استاندارد در فشرده سازی تصاویر است که کیفیت عکس ها را حفظ می کند، اما برای حروف، کارتون های ساده یا ترسیمات خطی مناسب نیست. زیرا باعث از دست رفتن اطلاعات در هنگام فشرده سازی می شود. به عبارت دیگر تصاویری که از حالت فشرده خارج می شوند، همان تصاویری نیستند که درابتدای امر بودند. درواقع JPEG به گونه ای طراحی شده است که از محدودیتهای شناخته شده ی چشم انسان استفاده ببرد.

  Key pitch: پارامتری است که فاصله ی بین وسط یک کلید روی صفحه کلید تا وسط کلید بعدی را نشان می دهد. برای رایانه های رومیزی معمولی ، این پارامتر 19 میلی متر می باشد و در نوت بوکها 18 میلی متر است.

  Licence: یک توافق نامه بین فروشنده ی نرم افزار و کاربر را در رابطه با کاربرد نرم افزار مشخص می کند.

  Mailbox : صندوق پستی، قسمتی از فضای دیسک سخت سرویس دهنده است که برای دریافت پیغام ها و نامه های پست الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

  Malware : برنامه های مخرب ، هرگونه برنامه ای که توسط کدهای مخرب نوشته شده باشد و باعث اختلال در سیستم شود. این برنامه ها شامل تمام ویروس ها ، کرم ها و برنامه های جاسوسی(spyware) می شوند.

  Met search : نوعی ابزار جستجوی پیشرفته در وب است که موضوع مورد نظر را به چند ابزار جستجوی مختلف ارائه داده و پاسخ آنان را گردآوری و به صورت فهرست در اختیار کاربر قرار می دهد. این ابزار برای صرفه جویی در وقت بخصوص زمانی که برای یک موضوع خاص از چند ابزار جستجوی مختلف استفاده می کنیم سودمند است. یکی از این سایتها www.dogpile.com است.

  Middle ware : میان افزار، برنامه ی واسطه ای است که در شبکه ها بین سرور و client عمل می کند و وظیفه ی آن ایجاد سازگاری بین این دو است.یکی از ویژگی های مهم برای ارزیابی یک میان افزار، سرعت ارسال پیام ها و یا درخواست های کاربر است.

  Multiplex : روشی برای ادغام فایل های تصویری و صوتی مستقل به یکدیگر و تشکیل یک فایل واحد است.

  Overclock (اورکلاک):فرایندی برای افزایش فرکانس قطعات مختلف پردازنده، حافظه و دیگر اجزای سیستم برای دست یابی به کارایی بیش از آن چه هر یک از آن ها قادر به ارائه آن هستند.

  Phishing : نوعی کلاهبرداری در وب که در آن به بهانه ی یک کار تجاری قانونی، از کاربران می خواهند که اطلاعات حساب بانکی یا سایر اطلاعات محرمانه ی خود را ارائه دهند.

  Plug in : برنامه ی افزودنی، به برنامه های کوچکی گفته می شود که از آن برای افزایش قابلیت ها به یک برنامه ی کاربردی بزرگتر استفاده می شود ، برنامه هایی که به مرورگرها امکان می دهند که به فایل هایی که در سندهای HTML گنجانده می شوند و مرورگرها به طور معمول قادر به تشخیص فرمت آنها نیستند، (مثلاً فایل های صوتی ، تصویری ، انیمیشن ) دستیابی پیدا کنند.

  Port InfraRed : این درگاه برای برقراری ارتباط بی سیم بین وسایلی که از طریق اشعه مادون قرمز به تبادل اطلاعات می پردازند، به کار می رود. یکی از موارد استفاده اینفرارد، برای ارتباط نوت بوک ها یا وسائل ارتباطی شخصی است .همچنین از این درگاه برای اتصال وسایلی مانند اسکنر یا چاپگر به رایانه استفاده می شود. دوربین های ویدیویی هم گاهی اوقات به یک اینفرارد مجهز هستند.

  Portal (پورتال) : یک نوع وب سایت است که به عنوان پل ارتباطی با اینترنت کار می کند. مجموعه ای از پیوندها، اطلاعات ، منابع و مراجع متنوع که کاربران را در یافتن اطلاعات یاری می کند. (مدخل ورود به سایت ها در اینترنت)

  ( 3 POP3 ( Post Office Protocol : بروتکلی برای سرویس دهنده ی اینترنت است که پست های الکترونیکی را دریافت و ذخیره نموده و به سرویس گیرنده ها انتقال می دهد تا بتوانند آن ها را Down load یا Upload کنند.

   protocol (پروتکل): به زبان ساده قوانین لازم برای ارتباط بین دو رایانه است. برای برقراری ارتباط بین رایانه ها ی سرویس گیرنده ( Client ) و سرویس دهنده ( Server )قوانین رایانه ای برای انتقال و دریافت اطلاعات مشخص شده اند که به قرارداد یا پروتکل موسومند. این قرارداد ها و قوانین بصورت نرم افزاری در سیستم برای ایجاد ارتباط ایفای نقش می کنند. پروتکل یا قرارداد ، در واقع زبان مشترک رایانه ای است که بهنگام در خواست و جواب متقابل استفاده می شود. پروتکل تعیین کننده مشخصه های شبکه ، روش دسترسی و انواع توپولوژی ها ، سرعت انتقال داده ها و انواع کابل کشی است.پروتکل یک راه از پیش تعریف شده برای گفتگو با سرویس‌دهنده است. بعضی از معروف‌ترین و پر استفاده ترین پروتکل‌های موجود در اینترنت اینها هستند:
TCP/IP –DNS - PPP - SLIP - ICMP - POP3 - IMAP- SMTP - HTTP - HTTPS - Telnet- FTP - SSL

  Public Domain Software : نرم افزار های عمومی – این نرم افزار ها در حمایت قانون حق تکثیر نبوده و کاربران می توانند تا هرزمان از آن استفاده کنند و یا آن را به دفعات تکثیر نمایند. این نوع نرم افزار ها معمولاً توسط مراجع دولتی تولید و در اختیار عموم قرار می گیرند.

   Registry (رجیستری) : یک بانک اطلاعاتی سلسله مراتبی در ویندوز است که برای پیکربندی سیستم برای یک یا چند کاربر ، برنامه ی کاربردی و وسایل سخت افزاری مورد استفاده قرار می گیرد. ویندوز این اطلاعات را پیوسته طی عملیات خود به کار می گیرد. مثلاً اطلاعات مربوط به پروفایل های هر یک از کاربران ، برنامه های کاربردی نصب شده و انواع سند هایی که می توانند ایجاد کنند، مشخصات فولدرها و نمادهای تصویری برنامه های کاربردی ، سخت افزارهای موجود سیستم و پورت های مورد استفاده ی سیستم .

  Replicator port : یک وسیله ی سخت افزاری است که به یک نوت بوک متصل می شود و همه ی کابل ها(مودم ، چاپگر، برق ، ماوس و ... ) به آن متصل می شوند. در غیر این صورت باید تمام کابل ها به پورت های خود نوت بوک متصل شود.

  Resident Virus Memory : آن دسته از ویروس های کامپیوتری که پس از فعال شدن به صورت ماندگار در حافظه باقی می مانند.

  Roaming: : این سیستم به کاربر یک شبکه امکان برقراری ارتباط با شبکه محلی را در زمانی که کاربر خارج از شبکه است را نیز فراهم می کند.

 





لیست کل یادداشت های این وبلاگ ?