سفارش تبلیغ
صبا ویژن
واژه نامه1 (دوشنبه 86/10/3 ساعت 9:22 صبح)

  Route :روترها رایانه های تخصصی هستند که از بین هزاران مسیر، بهترین مسیر را برای ارسال پیغام های کاربران انتخاب کرده و ارسال پیغام را تسریع می کنند. روترها قسمت های اصلی اینترنت را تشکیل می دهند و قادرند بسته های اطلاعاتی را از نو بازسازی کرده و روترهای همسایه را در جریان مسیر قرار دهند.

  : برنامه ای متشکل از مجموعه ای از دستورالعمل ها که از قوانین و گرامر یک برنامه ی کاربردی یا خدماتی خاص پیروی می کنند. ها در وب برای تغییر صفحات وب با توجه به نیازهای شخص مورد استفاده قرار می گیرند.

  SCSI Port: (درگاه اسکازی) این درگاه از طریق کارت اسکازی به یک شیار توسعه PCI متصل می شود. از این درگاه عمدتاً برای اتصال حافظه های جانبی مانند دیسک سخت ، درایور CD، نوار مغناطیسی و یا اسکنر استفاده می شود.

  Server : سرویس دهنده، یک کامپیوتر یا یک برنامه ی نرم افزاری است که نوع خاصی از خدمات را برای سرویس گیرنده فراهم می آورد ، مانند سرویس دهنده ی وب یا سرویس دهنده ی پست الکترونیک.

  Shareware : به نوعی نرم افزار گفته می شود که می توان از آن برای مدت محدودی به طور رایگان استفاده کرد. پس از انقضای مدت مذکور ، برای ادامه ی استفاده از این نرم افزار باید مبلغی را پرداخت نمود.

  Spam: پیام های درخواست نشده که معمولاً به صندوق پستی افراد یا ارسال می شود. کاربرد خاصی از اینترنت برای ارسال یک پیام به تعداد زیادی از اشخاص یا گروه های خبری با حداقل هزینه است. در بیشتر مواقع محتوای پیام به موضوع خبری مربوط نیست. (معادل الکترونیکی Junk mail است.)

  Spy ware: برنامه های جاسوسی، برنامه هایی که اخلال های مختلفی از جمله موارد زیر را در سیستم ایجاد می کنند:

                - به صورت مخفیانه و غیر قانونی به جمع آموری اطلاعات شخصی افراد از روی سیستم می پردازند و این اطلاعات را به مقاصد خاص ارسال می کنند.در صورت
                - تنظیمات امنیتی مرورگر را تغییر می دهند و آنها را به پایین ترین سطح ممکن می رسانند.
                - در کار نرم افزارها اختلال ایجاد می کنند.
                - سرعت سیستم را کاهش می دهند.

   System Administrator: مدیر سیستم، شخصی که مسئولیت تصمیم گیری در مورد اعمال شبکه نظیر تأمین امنیت شبکه ، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات و نگهداری کلی سیستم را به عهده دارد.

  Thin Client:در واقع یک رایانه کوچک که به منظور استفاده به صورت یک پایانه ی شبکه ای طراحی و تنظیم می شود.با استفاده از TC ها سیستم عامل نصب شده بر روی Flash Memory محیطی را برای اتصال به سرور آماده می کنند که از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند.مهمترین مشتریان این فناوری بانک ها، آژانس های هواپیمایی، ادارات بیمه ، سازمان های نظامی و ... که دارای شعبات متعدد هستند می باشد.از مزایای آن مدیریت پذیری، هزینه پایین اولیه، ارتقا، امکان کنترل ، امنیت و مواردی از این دست می باشد.

  Topolojy (توپولوژی): پیکربندی شبکه کامپیوتری که به شیوه های خطی ، ستاره ای ، حلقه ای و سلسله مراتبی وجود دارند.

  Touch pad: نوعی وسیله ی اشاره گر که در رایانه های نوت بوک به جای ماوس از آن استفاده می شود . این وسیله می تواند موقعیت قرار گرفتن نوک انگشت را تشخیص دهد و به سیستم عامل اعلام نماید تا سیستم عامل نشانگر صفحه ی نمایش را در موقعیت متناظر آن قرار دهد.

  Transparency : شفافیت تصویر- عدم وجود رنگ در ناحیه ای از تصویر که موجب می شود زمینه ی آن قسمت از تصویر قابل رؤیت باشد.

  Unicode: یک روش کد گذاری 16 بیتی که برای کد گذاری حروف زبانهایی مانند چینی و ژاپنی که دارای حروف زیادی هستند به کار می رود.

  URL (Uniform Resource Locator): آدرس تعیین کننده ی منحصر به فرد یک منبع اطلاعاتی است که برای تعیین سایت ها و فایل های موجود در وب به کار می رود.

   USB Port : نام یک نوع درگاه رایانه ای همه منظوره (ورودی – خروجی) است که امکان اتصال دوربین دیجیتال ، ماوس ، درایورهای خارجی ، چاپگر، flash memory ، Mp3-player و ... را به رایانه می دهد.

   Veronica: نام یک سرویس جستجوی پیشرفته در سرورهای گوفر (Gopher) است . Veronica نام فایل ها را جستجو می کند و منویی از سایت های مرتبط با منبع داده ی گوفر ایجاد می کند.

  Video conference: امکان کنفرانس میان دو یا چند نفر در مکان های مختلف با استفاده از شبکه های رایانه ای یا اینترنت، به طوری که تبادل داده های متنی ، صوتی و تصویری می تواند صورت گیرد.

  Virtual reality: واقعیت مجازی ، از این واژه برای توصیف محیط مصنوعی ایجاد شده توسط رایانه برای شبیه سازی یک محیط واقعی به کار می رود. در این محیط ، که توسط سخت افزار و نرم افزار های خاصی ایجاد می شود، کاربران معمولاً عینک ها و گوشی ها و دستکش های مخصوصی را استفاده می کنند.

   Voice mail: پست صوتی ، یک صندوق پستی که پیام های تلفنی را ذخیره می کند و یا به طور خودکار پاسخ می دهد.

  VPN (Virtual Private Network):یک شبکه ی خصوصی ایمن که از زیر ساخت های عمومی مخابرات برای انتقال داده ها استفاده می کند. این شبکه ها برای ایجاد اکسترانت و اینترانت به کار می روند.

   Warranty: قابلیت اینکه کالای خریداری شده در صورت هرگونه اشکال، تعویض شود. در مقابل "گارانتی" که به معنی قابلیت تعمیر کالای خریداری شده می باشد.

  WBT : ( Web Based Training) نوعی فن آوری برای آموزش کامپیوتر از راه دور مبنتی بر وب می باشد.

  Weblog (وبلاگ) : ترکیب دو واژه ی web و log به معنی ثبت وقایع روزانه در وب است. فضای اینترنتی است که با آمیزه ای از اخبار، خاطرات و پیوند های مورد علاقه ی نویسنده و طراح آن پر می شود. این پدیده از سال 1380 در ایران شروع شده و تاکنون رشد فزاینده ای داشته است.

  Wide screen : صفحه ی نمایش هایی که دارای عرض و ارتفاع 16 و 10 یا 16و9 هستند. این نمایشگرها برای نمایش فیلم مناسب می باشند.

  Wireless : ارتباطی که بدون استفاده از سیم ها یا کابل های متصل به هم صورت می گیرد. مثلاً ارتباطات رادیویی ، مایکروویو یا مادون قرمز.

   WMV: در واقع فرمت فایل های صوتی و تصویری ویندوز برای ارسال فایل های چند رسانه ای است.

  ( WPA (Windows Product Activation : آخرین مرحله از نصب سیستم عامل ویندوز است که در آن Setup ویندوز برای فعال سازی خود سعی در برقراری اتصال با سرور مایکروسافت دارد .

  XDVD : یک فرمت توسعه یافته DVD است که امکان افزایش تصاویر را ایجاد می نماید.





لیست کل یادداشت های این وبلاگ ?