سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راهنمای خرید یک Laptop (دوشنبه 86/10/3 ساعت 9:59 صبح)

لپ‌تاپ‌ها(کامپیوترهای قابل حمل) به دلیل افزایش توانایی‌ها و نیز قابلیت جابجایی روز به روز در بین مردم محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. این راهنما شما را در یافتن بهترین Laptop متناسب با نیازتان یاری می‌کند.
این راهنما از هشت قسمت تشکیل شده است که در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در هر کدام از قسمت‌ها می‌توانید با ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌های بیشتر را به شما بدهیم.

اندازه و وزن
مطمئناً اندازه و وزن یک کامپیوتر همراه مهمترین موضوع در انتخاب یک Laptop می‌باشد. تعداد زیادی Laptop بسیار کوچک و سبک وجود دارند. اما بخش‌هایی از رایانه (مانند درایوهای نوری) نیز فدای اندازه می‌شوند. Laptopهایی که به جای کامپیوتر رومیزی استفاده می‌شوند(به اصطلاح Desktop replacements) دارای همان قدرت کامپیوترهای رومیزی هستند. اما مطمئناً جابجایی این سیستم‌ها به علت بزرگ و سنگین بودن مشکل‌افرین است. هنگامیکه قصد انتخاب یک Laptop را دارید، به این نکته به خوبی توجه کنید که امکانات و لوازم جانبی برای شما مهمتر است یا حجم و اندازه دستگاه. هر چند در حال حاضر و با استفاده از تکنولوژی موسوم به Centrino محصول اینتل شما می‌توانید در یک Laptop هر دو گزینه را در اختیار داشته باشید. پیشنهاد ما به شما اینست که در صورت توان حتماً از Laptopهای دارای تکنولوژی Centrino استفاده نمائید. در قسمت‌های بعد باز هم به توضیح مزیت‌های این تکنولوژی می‌پردازیم.

پردازشگر(CPU)
سرعت Cpuهای Laptop همواره با اندکی فاصله به دنبال سرعت کامپیوترهای رومیزی حرکت می‌کند. اما با این قابلیت که توان استفاده بهینه از انرژی را دارند. انتخاب سرعت CPU ، بسته به هدف شما از خرید Laptop دارد.
اگر قصد شما از خرید یک Laptop استفاده از اینترنت، دریافت نامه‌های الکترونیکی(E-Mail)، استفاده از یک واژه‌پرداز و حتی تماشای یک فیلم DVD باشد، استفاده از یک CPU با سرعت 800مگاهرتز و یا اندکی بیشتر نیاز شما را رفع خواهد نمود. ولی اگر قصد جایگزینی آن را به عنوان کامپیوترتان دارید، نباید به سرعت‌های زیر 2گیگاهرتز فکر کنید.توضیح اینکه CPUهای Centrino در هنگام نوشتن این مقاله دارای سرعت 1.6 می‌باشند


حافظه(RAM)
حافظه قابل نصب در سیستم‌های قابل حمل(Laptop) به طور کلی کمتر از سیستم‌های رومیزی است. هنگام خرید یک Laptop حتماً در مورد حداکثر RAM پشتیبانی شده در دستگاه اطلاعات لازم را از فروشنده دریافت کنید.
در ضمن بد نیست ببینید که آیا خودتان هم می‌توانید RAM دستگاه را افزایش دهید، یا حتماً باید توسط آن شرکت و متخصصینش انجام شود.

نمایشگر(Display)
هنگامی که قصد خرید یک Laptop را دارید به قدرت تفکیک‌پذیری(Resolution) صفحه نگاه کنید. معمولاً صفحه‌نمایش بزرگتر ترجیح داده می‌شود. اما بعضی از صفحه نمایش‌های بزرگ که دارای Resolution بالاتری نیز هستند، خواندن متن را دشوار می‌کنند. در ضمن اندازه صفحه نمایش رابطه مستقیمی با اندازه Laptop خواهد داشت. سیستم‌های جدید با مونیتور 17 اینچ نیاز به دقت بیشتر در نگهداری خواهند داشت. علاوه بر اینکه جابجایی آنها نیز مشکل‌تر خواهد بود.

درایو‌ها
اندازه Hard Drive یک موضوع مهم تلقی می‌شود. اما انتخاب یک درایو نوری نیز به همان اندازه مهم است. یکی از قابلیت‌های مهم Laptopهای موجود قابلیت استفاده به عنوان یک پخش‌کننده DVD قابل حمل است. بوسیله یک درایو DVD-ROM و یا یک درایو Como CD-RW هر شخصی می‌تواند یک فیلم DVD را به مثابه یک تئاتر کوچک بر روی سیستمش تماشا کند. تعداد زیادی از سیستم‌هایی که تحت عنوان Ultraportable شناخته می‌شوند، قابلیت استفاده از یک درایو نوری داخلی را ندارند. که این عمل به خاطر کاهش وزن و اندازه دستگاه صورت گرفته است.

شبکه
توانایی اتصال به شبکه نیز یکی از خصوصیت‌هایی است که هنگام خرید یک Laptop باید مد نظر داشته باشید. به دنبال سیستم‌های بگردید که حداقل دارای یک مودم 56Kbps و یک اترنت(Ethernet) سریع باشند. این‌ها به شما اجازه می‌دهند تا با اکثر سیستم‌ها اتصال برقرار کنید و به تبادل اطلاعات بپردازید.
اگر نیاز به بیشترین بازده از شبکه را دارید، می‌توانید به دنبال Laptopهایی با مشخصه (802.11b wireless adapter) باشید. با انتخاب سیستم‌های دارای این گزینه به راحتی و بدون نیاز به سیم قابلیت اتصال و تبادل اطلاعات را خواهید داشت.

طول عمر باطری
به نظر شما سیستمی که با هر بار شارژ کردن فقط 30 دقیقه می‌تواند کار کند چطور است؟ طول عمر باطری نیز به نیاز شما بستگی دارد. ولی به دنبال سیستم‌هایی بگردید که حداقل 2 ساعت بدون نیاز به شارژ می‌توانند کار کنند. در صورت نیاز بیشتر می‌توانید به دنبال Laptopهایی باشید که امکان استفاده از باطری جانبی را برای شما فراهم می‌کند. ولی یک‌راه دیگر...
باز هم استفاده از تکنولوژی جدید اینتل موسوم به Centrino. این تکنولوژی به دلیل مصرف کم باطری قابلیت استفاده تا 6 ساعت را برای شما فراهم می‌کند.

گارانتی
و آخرین مورد (نه کم ‌اهمیترین مورد) نوع و طول مدت گارانتی سیستم خریداری شده می‌باشد. Laptopها ممکن است بیشتر از سیستم‌های رومیزی دچار مشکل شوند و این مورد نیز به خاطر قابلیت جابجایی آن‌ها است. هنگام خرید یک سیستم مطمئن باشید که حداقل از 1 سال گارانتی بهره‌مند می‌شوید. اگر قصد استفاده زیاد و یا ناشیانه از Laptop را دارید سیستم‌هایی با 3 سال پشتیبانی (با وجود قیمت بالاتر) انتخاب بهتری برای شما محسوب می‌شود. سیستم‌هایی که توسط شخص ثالث (فروشنده) گارانتی می‌شود، انتخاب خوبی نیست مگر اینکه به نمایندگی از شرکت سازنده دستگاه باشد.

 



چگونه یک دوربین خوب بخریم (دوشنبه 86/10/3 ساعت 9:58 صبح)
صحبت در مورد استفاده از دوربین دیجیتال آسان است. ولی انتخاب دوربین... این برای خودش داستانی است.
دوربینهای بسیاری با امکانات و قابلیتهای مختلف وجود دارند که نمیتوانید تصور کنید.
چگونه میتوانید دوربینی که برای شما مناسب است را پیدا کنید؟
تحقیق خود را با جواب دادن به دو سوال زیر آغاز کنید:

1- میخواهید دوریینتان چه کارهایی انجام دهد؟
لیستی از کارهایی که میخواهید با دوربینتان انجام دهید تهیه کنید و آنها را اولویت بندی کنید. هرکدام از آنها برابر است با قابلیتهای مختلفی که دوربینتان باید داشته باشد. مطمینان این خیلی خوب است که بزرگترین, بهترین و باکیفیت ترین هیولای موجود در بازار را داشته باشید, ولی معمولا هر چندوقت یکبار از تمامی قابلیتهای آن استفاده خواهید کرد؟ به خاطر داشته باشید که اغلب دوربینها قابلیتهای زیادی دارند که شما هیچوقت از آنها استفاده نخواهید کرد.ولی انتخابهایی هم وجود دارد که قابلیتهایی که برای شما مهمتر هستند را شامل میشوند. و هنگامی که بدانید چه چیزی از دوربین دیجیتالتان میخواهید, ممکن است که در ازای قابلیتهایی اضافه ای که نمیخواهید پولی پس انداز کنید و این پول را خرج وسایل اضافه ای که میخواهید بکنید!

2- میخواهید با عکسها چه کار کنید؟
آیا میخواهید دوربین دیجیتالتان را جایگزین دوربین فیلمیتان کنید, یا اینکه میخواهید فقط تکنولوژی جدید را امتحان کنید؟ آیا میخواهید تمامی عکسها را شبیه به عکسهای دوربین فیلمیتان چاپ کنید و در آلبوم قرار دهید؟ آیا میخواهید عکسها را در کامپیوترتان ذخیره کنید و بعضی از آنها را برای قاب کردن چاپ کنید؟ آیا از دوربینتان برای موارد کاری استفاده خواهید کرد و هیچ وقت عکسها را از کامپیوترتان خارج نمیکنید؟ پاسخ به این سوالها به شما کمک میکند که تا مشخص کنید واقعا چند مگاپیکسل نیاز دارید, از کجا باید جستجو را شروع کنید و چه محدوده قیمتی را در نظر داشته باشید.

مسایل و مشخصات کلیدی
قبل از اینکه جستجوی خود را برای خرید دوربین آغاز کنید در نظر داشته باشید که تعداد زیادی از دوربینهای دیجیتال قابلیت های مشابه ای دارند, ولی این مساله به این معنی نیست که کارایی یکسانی را هم ارایه میکنند. نقدها را که به Reviews معروف هستند بخوانید, هم نقدهای online و هم نقدهای مجلات را. از دوستان, فامیل, همسایه ها و همکاران درباره دوربینهای آنها سوال کنید. بعضی از مشخصات کلیدی عبارتند از:


چند مگاپیکسل

از 1.3 تا 6.1 مگاپیکسل و بالاتر, مقدار بیشتر معمولا در مسابقه مگاپیسکل بهتر است. مساله اصلی این است که بدانید از عکسهایتان چه میخواهید. برای چاپ یک عکس با سایز 20x25 یا بزرگتر با کیفیت بالا, یک دوربین با حداقل سه مگاپیکسل ضروری است. ولی اگر عکسها را برای وب سایت یا چاپهای با سایز کوچک (مانند 8x13 یا 10x15) میخواهید, نتیجه ای خوبی که میگیرید این است که یک دوربین با قیمت کمتر در کلاس یک یا دو مگاپیکسل کفایت میکند.البته داشتن مگاپیکسلهای بیشتر به شما صدمه ای نمیزند. اگر قیمت یک مساله باشد, یک دوربین با مگاپیکسل کمتر به خوبی کارش را انجام میدهد. فقط به خاطر داشته باشید که همیشه با بیشترین کیفیت دوربینتان (بیشترین مگاپیکسل آن) عکاسی کنید.


مساله اندازه

دوربینهای دیجیتال در تمامی شکلها و اندازه ها هستند. درحالی که بعضی دوربینهای دیجیتال بسیار کوچک در بازار وجود دارد که عکسهای خوبی میندازد, ولی سایز کوچک آنها از لحاظ فیزیکی نمیتواند تمامی قابلیت های مورد نیاز مصرف کننده را شامل شود. به خاطر داشته باشید در صورتی که همسایه شما دوربین دیجیتالی دارد که در جیب پیراهنش جا میشود, نیاز شما به 10X زوم اپتیکال و یک فلش اکسترنال حداقل دوربینی با سایز متوسط تا بزرگ را میخواهد. اگر کوچک بودن دوربین در بالای لیست مشخصات مهمتان است, دقت کنید که شاید مجبور شوید بعضی از قابلیت های دیگر را فدا کنید.

نزدیکتر شدن به موضوع عکاسی, یکی از رازهای گرفتن عکسهای بهتر است. ولی چه چیزی در مورد زوم دیجیتال/اپتیکال وجود دارد؟ بسیار خوب, تفاوت بزرگی بین این دوتا وجود دارد.
زوم اپتیکال به بزرگنمایی خود لنز گفته میشود هنگامی که شما زوم را روی موضوع به عقب و جلو میبرید.(که به عنوان تغییر فاصله کانونی هم شناخته میشود.) به عبارت دیگر, لنز عقب و جلو رفتن را دقیقا مانند دوربینهای فیلمبرداری تنظیم میکند. زوم اپتیکال کیفیت عکس دیجیتال را کم نمیکند. اگر شما به زوم کردن علاقه دارید, مطمین شوید که دوربینی که میخرید دارای قابلیت زوم اپتیکال قوی باشد.

زوم دیجیتال فاصله کانونی را تغییر نمیدهد. در عوض, هرچقدر که به جلوتر زوم میکنید, بخش کوچکتر و کوچکتر سنسور دیجیتال برای ذخیره سازی عکس دیجیتال استفاده میشود. نتیجه این کار, هرچه کمتر شدن تعداد پیکسل ها در عکس است. وقتی که میخواهید عکسی را که با زوم دیجیتال زیادی گرفته شده است را چاپ کنید فاقد وضوح و شفافیت خواهد بود.


باتری

دوربینهای دیجیتال باتریها را مثل آب نبات میخورند. که این میتواند یک موضوع گران قیمت باشد.
حداقل مطمین باشید دوربینی که انتخاب میکنید, باتریهای شارژی را بپذیرد. ( اغلب آنها میتوانند). سایزهای مختلف باتری به دوربینهای مختلف میخورد و مدل باتریها مورد استفاده میتواند به عنوان یکی از عوامل انتخاب دوربین مورد بحث قرار بگیرد. به عمر باتریهای معمولا در نقدهای هر دوربین اشاره میشود, پس به خاطر داشته باشید که آنها را هم مطالعه کنید. یک دوربین خوب حدود 100 عکس با یکبار شارژ میگیرد, که البته عوامل مختلفی وجود دارد که میتواند روی این مساله تاثیر بگذارد. تا زمانی که نتوانید از دوربین خود بدون باتریها استفاده کنید, باید در نظر داشته باشید که به برای استفاده از دوربینتان احتیاج به کابل برق یا آداپتور دارید.

بعضی از دوربینها باتریهای مخصوص به خود را دارند که فقط برای آن مدل خاص طراحی شده اند.
اغلب شارژر هم در خود دوربین وجود دارد, که این بسیار خوب است. قیمت باتریهای اضافه و شارژرهایی را که توسط کارخانه ارایه میشود را هم در نظر داشته باشید. اینها چیزهای اضافه ای است که شما قطعا باید بخرید, چه همراه دوربینتان باشد یا نباشد.


کارتهای حافظه

یکی دیگر از موضوعات قابل بحث, مدل کارت حافظه ای است که در دوربین استفاده میشود. اگر میخواهید از دوربین خود در حین سفر استفاده کنید, ظرفیت بالاتر کارت حافظه برای ذخیره سازی عکسها تا زمانی که بتوانید آنها را برروی کامپیوترتان دانلود کنید بسیار بدرد خواهد خورد. اگر از دوربینتان در کار استفاده میکنید یا اینکه دایما آنرا حمل میکنید, ممکن است که کارت بادوام تری بخواهید. کارتهای حافظه کامپکت فلش CompactFlash در حال حاضر با توجه به دوام و ظرفیت های مختلفی که دارد ( از 16 مگابایت تا یک گیگا بایت ) پرطرفدارترین مدل کارت در بازار است.
امروزه در بازار تعداد بیشتری از دوربینها کارتهای حافظه کامپکت فلش را نسبت به مدل کارتهای دیگر قبول میکنند, که بدین معنی است که انتخابهای بیشتری در دوربینها, کارتهای حافظه یا کارت خوانها دارید.


مانیتورهای LCD

تمامی دوربینهای دیجیتال دارای یک صفحه نمایش داخلی هستند که معمولا مانیتورهای LCD نامیده میشوند.
این مانیتور به شما امکان بازبینی عکسها یا عوض کردن تنظیمات دوربین را میدهد. بعضی از آنها بزرگ و روشن هستند و اطلاعاتی در مورد عکسها ارایه میدهند. بعضی از آنها سایبانهای مخصوصی دارند که دیدن LCD را در روزهای پرنور آسان میکند. بعضی از آنها به بدنه دوربین چسبیده اند, در حالی که بعضی از آنها میچرخند, کج میشوند یا از بدنه دور میشوند. تمامی اینها قابلیتهای جالبی است, ولی قبل از اینکه تصمیم بگیرید, در نظر داشته باشید که چگونه از دوربین استفاده میکنید. اگر احتیاج دارید که از گوشه ها یا لبه ها عکاسی کنید, مثلا در کارهای ساختمانی و ... , یک LCD متحرک چیز خوبی است. برای نگاه کردن در LCD دقت کنید و مطمین باشید که به چشمان شما فشار نیاورد.


مدهای صحنه Scene Modes

مدهای صحنه به شما و دوربینتان کمک میکنند که با کمک هم عکسهای بهتری بگیرید. وقتی که یک صحنه, مانند پرتره یا منظره, را انتخاب میکنید, دوربین به طور خودکار خودش را برای بهترین حالت آن صحنه تنظیم میکند. اگر نخواهید که زیاد در مورد اتفاقاتی که پشت صحنه عکاسی میافتد فکر کنید و همچنان میخواهید که عکسهای عالی بگیرید, دوربینی با مدهای صحنه متنوع را مدنظر داشته باشید.

کاهش دهنده قرمزی چشمها قابلیت استانداردی برروی اکثر دوربینها است ولی به خاطر داشته باشید که این قابلیت فقط کاهنده است, نه از بین برنده. اگر شما کاملا از قرمزی چشم بدتان میاید یا اینکه عکسهای پرتره زیادی میگیرید, دوربینی دارای Hot-Shoe ( محل نصب فلش) یا اتصال دیگری برای فلش خارجی درنظر بگیرید. فلش را از لنز دوربین برای کاهش اثر قرمزی چشم دور نگه دارید, اینکار اغلب پرتره های جذابی را هم بوجود میاورد. اگر بیشترین کنترل را برروی فلاش میخواهید, به دنبال دوربینی بگردید که به شما اجازه تنظیمات دستی خروجی فلاش را بدهد.


انتخاب دوربین دیجیتال نیاز به کمی تحقیق دارد. اگر از خودتان سوالات درستی بپرسید, انتخابها راحتتر خواهد بود. مهمترین چیز این است که شما دوربینی را میگیرید که به آن علاقه داشته باشید, بخواهید با آن عکس بگیرید و بتوانید آنرا همه جا ببرید. بهترین دوربین برای شما گرانترین یا پرطرفدارترین دوربین نیست, بلکه آن دوربینی است که کاری را که شما از آن میخواهید انجام میدهد.

2 نوشته شده در پنجشنبه سیزدهم اسفند 1383ساعت 15:17 توسط مدیر سایت | نظر بدهید
چگونه یک دوربین دیجیتال مناسب بخریم؟

صحبت در مورد استفاده از دوربین دیجیتال آسان است. ولی انتخاب دوربین... این برای خودش داستانی است.
دوربینهای بسیاری با امکانات و قابلیتهای مختلف وجود دارند که نمیتوانید تصور کنید.
چگونه میتوانید دوربینی که برای شما مناسب است را پیدا کنید؟
تحقیق خود را با جواب دادن به دو سوال زیر آغاز کنید:

1- میخواهید دوریینتان چه کارهایی انجام دهد؟
لیستی از کارهایی که میخواهید با دوربینتان انجام دهید تهیه کنید و آنها را اولویت بندی کنید. هرکدام از آنها برابر است با قابلیتهای مختلفی که دوربینتان باید داشته باشد. مطمینان این خیلی خوب است که بزرگترین, بهترین و باکیفیت ترین هیولای موجود در بازار را داشته باشید, ولی معمولا هر چندوقت یکبار از تمامی قابلیتهای آن استفاده خواهید کرد؟ به خاطر داشته باشید که اغلب دوربینها قابلیتهای زیادی دارند که شما هیچوقت از آنها استفاده نخواهید کرد.ولی انتخابهایی هم وجود دارد که قابلیتهایی که برای شما مهمتر هستند را شامل میشوند. و هنگامی که بدانید چه چیزی از دوربین دیجیتالتان میخواهید, ممکن است که در ازای قابلیتهایی اضافه ای که نمیخواهید پولی پس انداز کنید و این پول را خرج وسایل اضافه ای که میخواهید بکنید!

2- میخواهید با عکسها چه کار کنید؟
آیا میخواهید دوربین دیجیتالتان را جایگزین دوربین فیلمیتان کنید, یا اینکه میخواهید فقط تکنولوژی جدید را امتحان کنید؟ آیا میخواهید تمامی عکسها را شبیه به عکسهای دوربین فیلمیتان چاپ کنید و در آلبوم قرار دهید؟ آیا میخواهید عکسها را در کامپیوترتان ذخیره کنید و بعضی از آنها را برای قاب کردن چاپ کنید؟ آیا از دوربینتان برای موارد کاری استفاده خواهید کرد و هیچ وقت عکسها را از کامپیوترتان خارج نمیکنید؟ پاسخ به این سوالها به شما کمک میکند که تا مشخص کنید واقعا چند مگاپیکسل نیاز دارید, از کجا باید جستجو را شروع کنید و چه محدوده قیمتی را در نظر داشته باشید.

مسایل و مشخصات کلیدی
قبل از اینکه جستجوی خود را برای خرید دوربین آغاز کنید در نظر داشته باشید که تعداد زیادی از دوربینهای دیجیتال قابلیت های مشابه ای دارند, ولی این مساله به این معنی نیست که کارایی یکسانی را هم ارایه میکنند. نقدها را که به Reviews معروف هستند بخوانید, هم نقدهای online و هم نقدهای مجلات را. از دوستان, فامیل, همسایه ها و همکاران درباره دوربینهای آنها سوال کنید. بعضی از مشخصات کلیدی عبارتند از:


چند مگاپیکسل

از 1.3 تا 6.1 مگاپیکسل و بالاتر, مقدار بیشتر معمولا در مسابقه مگاپیسکل بهتر است. مساله اصلی این است که بدانید از عکسهایتان چه میخواهید. برای چاپ یک عکس با سایز 20x25 یا بزرگتر با کیفیت بالا, یک دوربین با حداقل سه مگاپیکسل ضروری است. ولی اگر عکسها را برای وب سایت یا چاپهای با سایز کوچک (مانند 8x13 یا 10x15) میخواهید, نتیجه ای خوبی که میگیرید این است که یک دوربین با قیمت کمتر در کلاس یک یا دو مگاپیکسل کفایت میکند.البته داشتن مگاپیکسلهای بیشتر به شما صدمه ای نمیزند. اگر قیمت یک مساله باشد, یک دوربین با مگاپیکسل کمتر به خوبی کارش را انجام میدهد. فقط به خاطر داشته باشید که همیشه با بیشترین کیفیت دوربینتان (بیشترین مگاپیکسل آن) عکاسی کنید.


مساله اندازه

دوربینهای دیجیتال در تمامی شکلها و اندازه ها هستند. درحالی که بعضی دوربینهای دیجیتال بسیار کوچک در بازار وجود دارد که عکسهای خوبی میندازد, ولی سایز کوچک آنها از لحاظ فیزیکی نمیتواند تمامی قابلیت های مورد نیاز مصرف کننده را شامل شود. به خاطر داشته باشید در صورتی که همسایه شما دوربین دیجیتالی دارد که در جیب پیراهنش جا میشود, نیاز شما به 10X زوم اپتیکال و یک فلش اکسترنال حداقل دوربینی با سایز متوسط تا بزرگ را میخواهد. اگر کوچک بودن دوربین در بالای لیست مشخصات مهمتان است, دقت کنید که شاید مجبور شوید بعضی از قابلیت های دیگر را فدا کنید.

نزدیکتر شدن به موضوع عکاسی, یکی از رازهای گرفتن عکسهای بهتر است. ولی چه چیزی در مورد زوم دیجیتال/اپتیکال وجود دارد؟ بسیار خوب, تفاوت بزرگی بین این دوتا وجود دارد.
زوم اپتیکال به بزرگنمایی خود لنز گفته میشود هنگامی که شما زوم را روی موضوع به عقب و جلو میبرید.(که به عنوان تغییر فاصله کانونی هم شناخته میشود.) به عبارت دیگر, لنز عقب و جلو رفتن را دقیقا مانند دوربینهای فیلمبرداری تنظیم میکند. زوم اپتیکال کیفیت عکس دیجیتال را کم نمیکند. اگر شما به زوم کردن علاقه دارید, مطمین شوید که دوربینی که میخرید دارای قابلیت زوم اپتیکال قوی باشد.

زوم دیجیتال فاصله کانونی را تغییر نمیدهد. در عوض, هرچقدر که به جلوتر زوم میکنید, بخش کوچکتر و کوچکتر سنسور دیجیتال برای ذخیره سازی عکس دیجیتال استفاده میشود. نتیجه این کار, هرچه کمتر شدن تعداد پیکسل ها در عکس است. وقتی که میخواهید عکسی را که با زوم دیجیتال زیادی گرفته شده است را چاپ کنید فاقد وضوح و شفافیت خواهد بود.


باتری

دوربینهای دیجیتال باتریها را مثل آب نبات میخورند. که این میتواند یک موضوع گران قیمت باشد.
حداقل مطمین باشید دوربینی که انتخاب میکنید, باتریهای شارژی را بپذیرد. ( اغلب آنها میتوانند). سایزهای مختلف باتری به دوربینهای مختلف میخورد و مدل باتریها مورد استفاده میتواند به عنوان یکی از عوامل انتخاب دوربین مورد بحث قرار بگیرد. به عمر باتریهای معمولا در نقدهای هر دوربین اشاره میشود, پس به خاطر داشته باشید که آنها را هم مطالعه کنید. یک دوربین خوب حدود 100 عکس با یکبار شارژ میگیرد, که البته عوامل مختلفی وجود دارد که میتواند روی این مساله تاثیر بگذارد. تا زمانی که نتوانید از دوربین خود بدون باتریها استفاده کنید, باید در نظر داشته باشید که به برای استفاده از دوربینتان احتیاج به کابل برق یا آداپتور دارید.

بعضی از دوربینها باتریهای مخصوص به خود را دارند که فقط برای آن مدل خاص طراحی شده اند.
اغلب شارژر هم در خود دوربین وجود دارد, که این بسیار خوب است. قیمت باتریهای اضافه و شارژرهایی را که توسط کارخانه ارایه میشود را هم در نظر داشته باشید. اینها چیزهای اضافه ای است که شما قطعا باید بخرید, چه همراه دوربینتان باشد یا نباشد.


کارتهای حافظه

یکی دیگر از موضوعات قابل بحث, مدل کارت حافظه ای است که در دوربین استفاده میشود. اگر میخواهید از دوربین خود در حین سفر استفاده کنید, ظرفیت بالاتر کارت حافظه برای ذخیره سازی عکسها تا زمانی که بتوانید آنها را برروی کامپیوترتان دانلود کنید بسیار بدرد خواهد خورد. اگر از دوربینتان در کار استفاده میکنید یا اینکه دایما آنرا حمل میکنید, ممکن است که کارت بادوام تری بخواهید. کارتهای حافظه کامپکت فلش CompactFlash در حال حاضر با توجه به دوام و ظرفیت های مختلفی که دارد ( از 16 مگابایت تا یک گیگا بایت ) پرطرفدارترین مدل کارت در بازار است.
امروزه در بازار تعداد بیشتری از دوربینها کارتهای حافظه کامپکت فلش را نسبت به مدل کارتهای دیگر قبول میکنند, که بدین معنی است که انتخابهای بیشتری در دوربینها, کارتهای حافظه یا کارت خوانها دارید.


مانیتورهای LCD

تمامی دوربینهای دیجیتال دارای یک صفحه نمایش داخلی هستند که معمولا مانیتورهای LCD نامیده میشوند.
این مانیتور به شما امکان بازبینی عکسها یا عوض کردن تنظیمات دوربین را میدهد. بعضی از آنها بزرگ و روشن هستند و اطلاعاتی در مورد عکسها ارایه میدهند. بعضی از آنها سایبانهای مخصوصی دارند که دیدن LCD را در روزهای پرنور آسان میکند. بعضی از آنها به بدنه دوربین چسبیده اند, در حالی که بعضی از آنها میچرخند, کج میشوند یا از بدنه دور میشوند. تمامی اینها قابلیتهای جالبی است, ولی قبل از اینکه تصمیم بگیرید, در نظر داشته باشید که چگونه از دوربین استفاده میکنید. اگر احتیاج دارید که از گوشه ها یا لبه ها عکاسی کنید, مثلا در کارهای ساختمانی و ... , یک LCD متحرک چیز خوبی است. برای نگاه کردن در LCD دقت کنید و مطمین باشید که به چشمان شما فشار نیاورد.


مدهای صحنه Scene Modes

مدهای صحنه به شما و دوربینتان کمک میکنند که با کمک هم عکسهای بهتری بگیرید. وقتی که یک صحنه, مانند پرتره یا منظره, را انتخاب میکنید, دوربین به طور خودکار خودش را برای بهترین حالت آن صحنه تنظیم میکند. اگر نخواهید که زیاد در مورد اتفاقاتی که پشت صحنه عکاسی میافتد فکر کنید و همچنان میخواهید که عکسهای عالی بگیرید, دوربینی با مدهای صحنه متنوع را مدنظر داشته باشید.

کاهش دهنده قرمزی چشمها قابلیت استانداردی برروی اکثر دوربینها است ولی به خاطر داشته باشید که این قابلیت فقط کاهنده است, نه از بین برنده. اگر شما کاملا از قرمزی چشم بدتان میاید یا اینکه عکسهای پرتره زیادی میگیرید, دوربینی دارای Hot-Shoe ( محل نصب فلش) یا اتصال دیگری برای فلش خارجی درنظر بگیرید. فلش را از لنز دوربین برای کاهش اثر قرمزی چشم دور نگه دارید, اینکار اغلب پرتره های جذابی را هم بوجود میاورد. اگر بیشترین کنترل را برروی فلاش میخواهید, به دنبال دوربینی بگردید که به شما اجازه تنظیمات دستی خروجی فلاش را بدهد.


انتخاب دوربین دیجیتال نیاز به کمی تحقیق دارد. اگر از خودتان سوالات درستی بپرسید, انتخابها راحتتر خواهد بود. مهمترین چیز این است که شما دوربینی را میگیرید که به آن علاقه داشته باشید, بخواهید با آن عکس بگیرید و بتوانید آنرا همه جا ببرید. بهترین دوربین برای شما گرانترین یا پرطرفدارترین دوربین نیست, بلکه آن دوربینی است که کاری را که شما از آن میخواهید انجام میدهد.





آشنایی با CD و DVD (دوشنبه 86/10/3 ساعت 9:58 صبح)

CD و DVD دو رسانه ذخیره سازی اطلاعات بوده که امروز در عرصه های متفاوتی نظیر : موزیک، داده و نرم افزار استفاده می گردند. رسانه های فوق ، بعنوان محیط ذخیره سازی استاندارد برای جابجائی حجم بالائی از اطلاعات مطرح شده اند. دیسک های فشرده، ارزان قیمت بوده و بسادگی قابل استفاده هستند. در صورتیکه کامپیوتر شما دارای یکدستگاه CD-R است، می توانید CD مورد نظر خود را با اطلاعات دلخواه ایجاد نمائید.


مبانی دیسک های فشرده (CD)

یک CD قادر به ذخیره سازی 74 دقیقه موزیک است .ظرفیت دیسک های فوق بر حسب بایت معادل 783 مگابایت است . قطر این دیسک ها دوازده سانتیمتر است . CD از جنس پلاستیک بوده و دارای ضخامتی معادل چهار صدم یک اینچ است. بخش اعظم یک CD شامل یک نوع پلاستیک پلی کربنات تزریقی است . در زمان تولید ، پلاستیک فوق توسط ضربات میکروسکوپی (برآمدگی)، نشانه گذاری شده و یک شیار حلزونی ( مارپیچ ) پیوسته از داده ، ایجاد می گردد. زمانیکه قسمت شفاف پلی کربنات شکل دهی می شود، یک لایه نازک انعکاس پذیر آلومینیوم به درون دیسک پرتاب و برآمدگی های ایجاد شده را می پوشاند. در ادامه یک لایه آکریلیک بمنظور حفاظت بر روی سطح آلومینیومی پخش می گردد. در نهایت برچسب بر روی آکریلیک نوشته می شود. ( حک می گردد )

CD دارای یک شیار حلزونی ( مارپیچ ) داده است. دوایر از قسمت داخل دیسک شروع و بسمت بیرون دیسک ختم می شوند. با توجه به اینکه شیار مارپیچ از مرکز آغاز می گردد ، بنابراین قطر یک CD می تواند کوچکتر از 12 سانتیمتر باشد. اگر داده هائی که بر روی یک CD ذخیره می گردد را استخراج و جملگی آنها را در یک سطح مسطح قرارد دهیم، پهنائی به اندازه نیم میکرون و طولی به اندازه پنج کیلومتر را شامل خواهند شد !


CD Player

CD Player مسئولیت یافتن و خواندن اطلاعات ذخیره شده بر روی یک CD را برعهده دارد. یک CD drive دارای سه بخش اساسی است :

یک موتور که باعث چرخش دیسک می گردد. چرخش موتور فوق 200 و 500 دور دردقیقه با توجه به شیاری است می بایست خوانده شود.

یک لیزر و یک سیستم لنز که برآمدگی های موجود بر روی CD را خواهند خواند.

یک مکانیزم ردیابی بمنظور حرکت لیزر بگونه ای که پرتو نور قادر به دنبال نمودن شیار حلزونی باشد.

CD Player یک نمونه مناسب از آخرین فنآوری های موجود در زمینه کامپیوتر است . در سیستتم فوق داده ها به شکل قابل فهم و بصورت بلاک هائی از داده شکل دهی شده وبرای یک مبدل دیجیتال به آنالوگ ( زمانیکه Cd صوتی باشد ) و یا یک کامپیوتر ( زمانیکه یک درایو CD-ROM باشد ) ارسال خواهد شد. پس از تابش نور بر روی سطح دیسک ( برآمدگی ها )، بازتابش آن از طریق یک چشم الکترونیکی کنترل می گردد. در صورتیکه بازتابش نور دقیقا" بر روی چشم الکترونیکی منطبق گردد ، عدد یک تشخیص داده شده و در صورتیکه بازتابش نور منطبق بر چشم الکترونیکی نباشد ، عدد صفر تشخیص داده خواهد شد. پس از تشخیص فوق ( صفر و یا یک ) اطلاعات بصورت سیگنا لهای دیجتال شکل دهی خواهند شد. در ادامه سیگنال های فوق در اختیار یک تبدیل کننده قرار خواهند گرفت . تبدیل کننده سیگنالهای دیجیتال را به آنالوگ تبدیل خواهد کرد. اگر CD مورد نظر حاوی اطلاعات صوتی ( موزیک ) باشد ، در ادامه سیگنال های آنالوگ در اختیار یک تقویت کننده آنالوگ قرار گرفته و پس از تقویت سیگنال مربوطه امکان شنیدن صوت از طریق بلندگوی کامپیوتر بوجود خواهد آمد.

وظیفه اولیه CD player تمرکز لیزر بر روی شیار حاوی برآمدگی های ایجاد شده است . پرتوهای نور از بین لایه پلی کربنات عبور و توسط لایه آلومینیم بازتابش خواهند شد. یک چشم الکترونیکی ( Opto-electronic ) از تغییرات بوجود آمده در نور استنباطات خود را خواهد داشت . با توجه به برآمدگی های موجود در سطح دیسک ، بازتابش نور منعکس شده تفاوت های موجود را مشخص وچشم الکترونیکی تغییرات حاصل از انعکاس را تشخیص خواهد داد. الکترونیک های موجود در درایو تغییرات نور منعکس شده را بمنظور خواندن بیت ها ، تفسیر می نماید.

مشکل ترین بخش سیستم فوق نگاهداری پرتو های نور در مرکزیت شیارهای داده است . عملیات فوق بر عهده "سیستم ردیاب" است .سیستم فوق مادامیکه CD خوانده می شود ، بصورت پیوسته لیزر راحرکت و آن را از مرکز دیسک دور خواهد کرد. بموارات حرکت خطی فوق ، موتور مربوطه (Spindle motor) می بایست سرعت CD را کاهش داده تا در هر مقطع زمانی ، اطلاعات با یک نسبت ثابت از سطح دیسک خوانده شوند.


فرمت های داده

اطلاعات بر روی یک CD با استفاده از یک درایو قابل نوشتن ، ثبت می گردند. در صورتیکه قصد ایجاد یک CD صوتی و یا یک CD داده را داشته باشید ، می توان با استفاده از نرم افزارهای مربوط به نوشتن بر روی ،CD این کار را انجام داد. فرمت ذخیره سازی داده ها توسط نرم افزار مربوطه تعیین خواهد شد. فرآیند فرمت داده ها بر روی CD بسیار پیچیده است . بمنظور شناخت نحوه دخیره سازی داده ها بر روی CD ، لازم است که با تمام شرایط ممکن برای رمزگشائی داده ها را که مورد نظر طراحان مربوطه است ، شناخت مناسبی پیدا شود.

- با توجه به اینکه لیزر با استفاده از Bumps ، داده های مارپیچ را دنبال می نماید ، نمی تواند فضای خالی اضافه (Gap) در شیار وجود داشته باشد. بمنظور حل مشکل فوق از روش رمزگشائی EFM)eight-fourteen modulation) استفاده می شود . در روش فوق هشت بیت به چهارده بیت تبدیل شده و این تضمین توسط EFM داده خواهد شد که برخی از بیت ها یک خواهند بود.

- با توجه به اینکه لازم است لیزر بین " آهنگ های متفاوت " حرکت نماید ( حرکت بر روی شیارها )، داده ها نیازمند روشی هستند که با استفاده از آن بصورت موزیک رمزگشائی شده و به درایو اعلام نمایند که موقیت هر کدام کجاست ؟ به منظور حل مشکل فوق از روشی با نام Subcode Data استفاده می شود. کدهای فوق قادر به رمزگشائی موقعیت نسبی ومطلق لیزر در شیار خواهند بود .

- با توجه به اینکه لیزر ممکن است یک Bumps را نخواند ، روشی برای مشخص نمودن خطای مربوط به خواندن یک بیت می بایست استفاده گردد. بمنظور حل مشکل فوق بیت های بیشتری اضافه گردد. بدین ترتیب درایو مربوطه امکان تشخیص و تصحیح خطاهای مربوطه به تک - بیت ها را پیدا خواهد کرد.

برای ذخیره سازی داده بر روی CD ، فرمت های متفاوتی استفاده می گردد. دو فرمت CD-DA( صوتی ) و CD-ROM ( داده ) رایج ترین روش های این زمینه می باشند.

 





تفاوت RAM های DDR SDRAM و SDRAM چیست؟ (دوشنبه 86/10/3 ساعت 9:57 صبح)
ماژول های SDRAM دارای 168 پایه و ماژول های DDR SDRAM دارای 184 پایه می باشند و هر دو 64 بیتی هستند. ولتاژ مصرفی DDR برابر 5/2 ولت و SDRAM برابر 5/3 ولت می باشد. سرعت انتقال اطلاعات رم های DDR با فرض برابر بودن فرکانس پایه ( به عنوان مثال 133 مگاهرتز) برابر رم های SDRAM می باشد. از نظر ظاهری رم های SDRAM دارای دو شکاف و DDR SDRAM یک شکاف می باشند. حداکثر فرکانس رم های SDRAM برابر با 133 مگاهرتز و سرعت انتقال اطلاعاتی معادل 1 گیگا بایت می باشد، اما آخرین مدل رم های DDR دارای 533 مگاهرتز و حداکثر سرعت انتقال اطلاعات آنها برابر با 4 گیگابایت می باشد. شایان ذکر است که رم های 168 پایه ای به طور کامل از رده خارج شده اند.




پورت موازی چیست؟ (دوشنبه 86/10/3 ساعت 9:56 صبح)
در زمان اتصال یک چاپگر به کامپیوتر از پورت موازی استفاده می گردد. با اینکه اخیرا" استفاده از پورت های USB رایج شده است ولی همچنان استفاده از پورت موازی برای اتصال چاپگر به کامپیوتر بسیار متداول است . از پورت های موازی می توان برای اتصال تجهیزات جانبی زیر استفاده کرد چاپگر اسکنر هارد درایوهای خارجی کارت های شبکه Tape درایوهای Removable CD burners مبانی پورت های موازی پورت موازی ، توسط شرکت IBM و بمنظور اتصال یک چاپگر به کامپیوتر طراحی گردید. زمانیکه شرکت IBM در اندیشه طراحی و ارائه کامپیوترهای شخصی بود، ضرورت استفاده از چاپگرهای شرکت " سنترونیکس" نیز احساس گردید.شرکت IBM تصمیم نداشت که از همان پورتی که توسط چاپگرهای سنترونیک استفاده می گردید، در طراحی خود استفاده نماید. مهندسین شرکت IBM از یک کانکتور 25 پین (DB-25) بهمراه یک کانکتور 36 پین برای ایجاد یک کابل خاص بمنظور اتصال چاپگر به کامپیوتر استفاده کردند. سایر تولید کنندگان چاپگر نیز در ادامه از استاندارد سنترونیک تبعیت و به مرور زمان استاندارد فوق در سطح جهان مطرح و مورد استفاده قرار گرفت . زمانیکه کامپیوترهای شخصی اطلاعاتی را برای چاپگر و یا هر وسیله دیگری که به پورت موازی متصل است، ارسال می نمایند ، در هر لحظه هشت بیت ارسال خواهد شد.. هشت بیت فوق بصورت موازی برای دستگاه ارسال خواهند شد. پورت موازی استاندارد، قادر به ارسال 50 تا 100 کیلوبایت در هر ثانیه است .نحوه عملکرد چاپگر به شرح زیر است : - پین یک، حامل سیگنال Strobe بوده و دارای ولتاژی بین 2/8 و پنج است . زمانیکه کامپیوتر اطلاعاتی ( یک بایت داده ) ارسال می دارد ولتاژ به نیم ولت افت پیدا خواهد کرد.افت ولتاژ فوق به چاپگر اعلام می نماید که داده هائی ارسال شده است . - پین دوتا نه حامل داده است .بمنظور مشخص نمودن اینکه یک بیت دارای مقدار یک است ولتاژ پنج ارسال از طریق پین مربوطه ارسال ( شارژ) خواهد شد.بر روی پینی که شامل مقدار ( داده ) صفر است شارژی ( ولتاژ) قرار نخواهد گرفت . - پین ده ، اطلاعات لازم در خصوص نحوه عملکرد چاپگر را برای کامپیوتر، ارسال می نماید . نحوه پیاده سازی پین فوق نظیر پین "یک" است .زمانیکه ولتاژ موجود بر روی پین فوق به نیم ولت تنزل پیدا نماید، کامپیوتر اطلاعات لازم در خحصوص فرآیند چاپ را از چاپگر اخذ خواهد کرد .( کامپیوتر به این اطمینان خواهد رسید که چاپگر اطلاعات را دریافت نموده است ) - در صورتیکه چاپگر مشغول باشد، پین شماره یازده شارژ می گردد. زمانیکه ولتاژ نیم ولت بر روی پین فوق قرار بگیرد به کامپیوتر اغلام خواهد شد که چاپگر آماده دریافت اطلاعات است . - در صورتیکه چاپگر دارای کاغذ نباشد ، از طریق پین شماره دوازده به کامپیوتر آگاهی لازم داده خواهد شد. - زمانیکه بر روی پین شماره سیزده شارژی وجود داشته باشد، آماده بودن چاپگر به کامپیوتر اعلام می گردد. - کامپیوتر از طریق پین شماره چهارده و با استفاده از یک ولتاژ پنچ ولت سیگنال Auto Feed را برای چاپگر ارسال می دارد. - در صورتیکه چاپگر دارای مشکلی باشد ولتاژ پین شماره پانزده به نیم ولت کاهش و کامپیوتر از بروز اشکال در چاپگر آگاهی پیدا می نماید. - زمانیکه یک کار آماده چاپ باشد، کامپیوتر از پین شماره شانزده برای مقداردهی اولیه چاپگر ( کاهش ولتاژ) استفاده می نماید. - کامپیوتر از پین شماره هیفده برای Offline نمودن از راه دور چاپگر استفاده می نماید، بدین منظور برای چاپگر یک شارژ ارسال خواهد شد. - پین های شماره هیجده تا بیست و پنج Ground بوده و از آنها بعنوان یک سیگنال مرجع برای شارژ های پایین تر از نیم ولت استفاده می گردد. همانگونه که در شکل فوق مشاهده می نمائید، بیست و پنج پین اول سنترونیک دقیقا" مشابه بیست و پنج پین کانکنور DB-25 می باشند. SPP/EPP/ECP در چاپگرهای اولیه پورت موازی بصورت یکطرفه بود. در این حالت داده ها صرفا" در یک جهت قادر به حرکت برای هر یک از پین ها بوند. همزمان با معرفی کامپیوترهای PS/2 توسط شرکت IBM ، یک نوع جدید از پورت های موازی دو طرفه طراحی گردید. این طراحی با نام Standard Parallel Port)SPP) مطرح و بسرعت جایگزین استاندارد اولیه گردید.ارتباط دو طرفه باعث گردید که هر یک از دستگاهها قادر به ارسال و دریافت اطلاعات باشند.دستگاههای زیادی از پین های دو الی نه ، برای داده استفاده می کردند. استفاده از هشت پین باعث می شد که روش ارسال اطلاعات بصورت half-duplex باشد . در این حالت اطلاعات در هر لحظه در یک جهت حرکت می کردند.به منظور ارسال و دریافت اطلاعات ( دو طرفه ) از پین های شماره هیجده تا بیست و پنج برای دریافت اطلاعات استفاده گردید پین های فوق در ابتدا برای Ground در نظر گرفته شده بودند.بدین ترتیب امکان ارتباطلات دو طرفه در هر لحظه فراهم می گردد (Full-duplex) . استاندارد Enhanced Parallel port)EPP) در سال 1991 توسط شرکت های اینتل زیراکس و زنیت مطرح گردید. مزیت مهم استاندارد فوق، حجم بالای اطلاعات ارسالی است . ( پانصد کیلو بایت تا دو مگابایت در هر ثانیه) . هدف عمده استاندارد فوق ، امکان اتصال دستگاههائی غیر از چاپگر به پورت موازی است . رسانه های ذخیره سازی که نیازمند دارا بودن نرخ انتقال اطلاعات بالائی می باشند نمونه ای از این نوع دستگاه ها می باشد. بعد از معرفی استاندارد EPP شرکت های مایکروسافت و هیولت پاکارد در سال 1992 مشخصه جدیدی با نام Extended Capabilities port )ECP) را معرفی نمودند.هدف عمده مشخصه فوق بهبود عملکرد و سرعت چاپگرها است . در سال 1994 استاندارد IEEE 1284 معرفی گردید. استاندارد فوق برای دستگاههای مرتبط با پورت موازی دو مشخصه را مطرح می نماید : EPP و ECP . بمنظور صحت عملکرد هر یک از مشخصه های فوق می بایست سیستم عامل و دستگاه متصل شده به پورت موازی ، امکانات لازم در خصوص حمایت از مشخصه های فوق را دارا باشند. امروزه اغلب کامپیوترها، SPP,ECP و EPP را حمایت نموده و قادر به تشخیص استفاده از هر یک از مشخصه های فوق با توجه به دستگاه مرتبط ( متصل ) به چاپگر می باشند.در صورتیکه نیاز به تغییر یکی از مشخصه های فوق بصورت دستی ، می توان از برنامه BIOS سیستم استفاده و تنظیمات مربوطه را انجام داد.



   1   2      >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ ?